Liveblog ontwikkelingen team AkzoNobel

simeon
Foto Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Persberichten buitelen over elkaar en geruchten strijden om de meeste aandacht. Om overeind te blijven in de brei van feiten, roddels en meningen, zijn we een liveblog gestart met feiten en meningen en de laatste ontwikkelingen bovenaan.

22 oktober
Start Volvo Ocean Race

21 oktober
Steam Ocean B.V. en daarmee Simeon Tienpont wint de arbitragezaak, team AkzoNobel geeft slechts een beperkte reactie welke als volgt luidt:  “Wij zijn de huidige situatie aan het evalueren en werken samen met Simeon Tienpont hieraan.”

Mooie reconstructie van NOS Sport, maar ook hier zonder de betrokkenen.

20 oktober
We hebben gebeld met het Nederlands Arbitrage Instituut, maar zijn doen geen uitspraak over deze zaak. Ook AkzoNobel en Steam Oceanracing nemen ze de telefoon niet op.

18 oktober
Naar aanleiding van het antwoord van AkzoNobel op de eis en het ultimatum van STEAM heeft STEAM besloten het conflict bij de het Nederlands Arbitrage Instituut aan te kaarten.

17 oktober
Zeilhelden columnist Floris Cornelissen zet alle affaires (tot nog toe) van deze Volvo Ocean Race op een rij: De Volvo Ocean Race begint langzaam de trekjes van de grote stakeholder-sporten te vertonen. Ego’s, corruptie en het grote geld zwaaien de scepter. Zelfs Blatter schijnt het te volgen.
Hier lees je zijn column.

Angela heeft het niet helemaal juist, zegt de woordvoerder van AkzoNobel. “Er is geen rechtszaak, want geen dagvaarding. Maar we hebben wel een brief ontvangen van Steam Ocean met een eis en een ultimatum.” Geen details worden vrijgegeven over de eis of het ultimatum.
Wat betreft de 9de man aan boord, horen we van AkzoNobel dat Ed van Lierde geen optie is omdat die niet meer in het team zit. “Daar gaat het zeilteam over”, laat AkzoNobel desgevraagd weten.

Column van Angela Brandsma waarin zij meldt dat er gisteren (maandag 16 oktober) een rechtszaak is gestart door Steam Ocean tegen AkzoNobel. Volgens Brandsma is vrijdag de uitspraak.

16 oktober
De eerste reacties op Facebook na de bekendmaking van de nieuwe schipper van team AkzoNobel.

Frank van de Wall Bake zegt in het Financieel Dagblad dat AkzoNobel zich bemoeide met zeiltechnische zaken, terwijl afgesproken was dat dat bij de schipper (Simeon Tienpont) zou liggen.

Een heel andere kijk op het conflict heeft Frank van den Wall Bake, de nestor van de Nederlandse sportmarketing en degene die AkzoNobel en Tienpont bij elkaar bracht. Hij stelt AkzoNobel zonder omhaal van woorden verantwoordelijk voor de ruzie.

‘AkzoNobel is Tienpont gaan beschouwen als zijn eigendom. Je ziet dat wel vaker bij sponsors. Die gaan denken dat degene die betaalt alles mag bepalen. Dat stoort me enorm.’

Van den Wall Bake stelt dat zich afgelopen maanden tal van fricties tussen zeiler en sponsor voordeden. AkzoNobel zou zich hebben bemoeid met zeiltechnische kwesties, terwijl dat volgens contractuele afspraken het domein van schipper Tienpont was.

‘AkzoNobel wil winnen en koos voor hetaanstellen van een topsporter’, aldus Vanden Wall Bake. ‘Maar topsporters zijn eigenwijs. Die willen zelf ­bepalen wat er gebeurt. Als dat niet kan, gaan ze op hun achterste ­benen staan.’

Van den Wall Bake meende gistermiddag nog dat AkzoNobel slechts één ding te doen stond: het conflict met Tienpont bijleggen. Maar met zijn vervanging door Jackson is deze weg nu afgesloten.

 

AkzoNobel heeft zojuist Brad Jackson aan gekondigd als nieuwe schipper van team AkzoNobel. De kans dat Simeon Tienpont nog aan boord komt lijkt hiermee vervlogen.
Persbericht AkzoNobel

Het conflict tussen Simeon Tienpont en AkzoNobel gaat steeds meer op een welles-nietes-spelletje lijken. Steam Ocean (het bedrijf van Simeon Tienpont) heeft zojuist een persbericht uitgebracht waarin ze ontkennen dat Simeon zijn team heeft verlaten. Volgens Steam Ocean is AkzoNobel achterwege gebleven in haar sponsorverplichtingen waardoor Simeon het salaris van het zeilteam niet meer kon betalen. De leden van het zeilteam staan onder contract van het bedrijf waarin Simeon zijn zeilactiviteiten heeft ondergebracht. Volgens Steam Ocean heeft AkzoNobel de zeilers een nieuw contract onder vergelijkbare voorwaarden aangeboden, maar dan moeten zij hun overeenkomsst met Steam Ocean beeindigen. Volgens Steam Ocean zet dat ongelofelijke druk op het team om te kiezen tussen hun salaris en hun loyaliteit.
Verklaring Steam Ocean

Op de website van team AkzoNobel en van de Volvo Ocean Race zijn de foto’s en het profiel van Simeon Tienpont verwijderd.

15 oktober
De website sailingillustrated.com meldt, volgens bronnen ‘dicht bij het team’dat Chris Nicholson de nieuwe schipper wordt.

Yesterday, Tienpont’s profile was removed from the AkzoNobel crew webpage, and at least three names are rumored to be possible replacements: Navigator Jules Salter(GBR) who skippered the yacht in Saturday’s Alicante In-Port race, Brad Jackson (NZL) who is currently listed as watch captain, helmsman and head of boat performance, and former VOR skipper Chris Nicholson (AUS).

Indeed, as we post this on Sunday morning, your Ed. is hearing that Mr Nicholson is likely to get the nod, pending contractual and VOR-certification paperwork. Nicholson had previously been hired by Tienpont as a team coach, and at some point in the past year we understand that Simeon offered Chris a position racing on AkzoNobel but that he declined. But with Simeon now out of the picture, we are told by a source close to the team “it would be a very natural evolution and now Chris will most likely accept.”

Reactie Carolijn Brouwer op vertrek Simeon Tienpont als Schipper bij Team AkzoNobel.

What are your thoughts on the recent news about Akzo Nobel and Simeon Tienpoint?
‘It is a shame for sailing, it is a shame for Dutch sailing and it is a shame for the Volvo Ocean Race for things like this to happen. I don’t really know what is going on. We are in the last week of preparations for the start of Leg 1 so I am focussing on my own sailing and sailing with Dongfeng Race Team so I am not looking at what is going on with the other teams.”

Do you think Akzo Nobel can still do well?
“I think they can. They can easily pick one of the crew members that are on the team now and declare them as a skipper. It will be a shame that there will be no longer a Dutch person on the Dutch entry for the Volvo Ocean Race. It means with Simeon leaving there are no Dutch crew members on the boat anymore.”

Do you have any other information about it?
“The only information I have is the information that everyone else has which can be read on the press releases and comments that have been sent out so far by the team.”

As a Dutch sailor, why did you join Dongfeng Race Team and not Akzo Nobel or Team Brunel?
“When I had my first meeting with Charles Caudrelier, not only did I feel like we were on the same page but I just knew that it was right for me to join this team. Charles is great and you could see we were sharing the same goals and vision and he was focused and organized early in the race.”

De eerste reacties (klikken,scrollen, klikken) op de uitgebreide tweede verklaring van AkzoNobel.

** A message from our sailing and shore teams – October 15, 13:35 CEST **

First of all, we want to thank everyone for…

Geplaatst door Team AkzoNobel op zondag 15 oktober 2017

 

AkzoNobel heeft zojuist een persbericht uitgebracht met als belangrijkste strekking dat het bedrijf van Simeon Tienpont  (Steam Oceanracing) de contractbreuk heeft gepleegd en dat Simeon tot op het laatste moment nog welkom was als schipper aan boord. Volgens AkzoNobel heeft Simeon dat aanbod afgeslagen.
Persbericht AkzoNobel

 

Zeilhelden columnist Rene Tiemessen heeft zo zijn mening over de communicatiestrategie van AkzoNobel.
akzoNobel en hoe je vooral geen PR moet bedrijven

 

14 oktober

Na de bijeenkomst van Simeon en een team van AkzoNobel, geeft Simeon in een verklaring aan dat het gesprek niet tot een oplossing heeft geleid. Volgens zijn verklaring, die door zijn bedrijf Steam Oceanracing is opgesteld,  is “de suggestieve verklaring van AkzoNobel over hun schipper de reden om de pers op te zoeken”. Verder meldt het bericht dat AkoNobel al tijdens de proloog  het contract met Simeon en zijn team heeft opgezegd.
Persbericht Steam Oceanracing

Via de website Clubracer komen al snel de nieuwste geruchten naar boven en reacties van Nederlandse zeilers. Post op Clubracer

Het nieuws is nog vers als we zaterdagochtend Studio Zeilhelden opnemen bij On Deck met als gasten Robbert Verboon en Timo Hagoort. Natuurlijk willen we weten wat Timo denkt over deze bijzondere ontwikkeling een week voor de start.

13 oktober
In een verklaring aan de NOS laat Simeon weten  “zeer verbaasd te zijn over het besluit, dat ik via de media moest vernemen”.
Bericht van de NOS

Het eerste nieuws over de breuk tussen Simeon Tienpont en AkzoNobel komt vrijdagnacht, kort voor middernacht binnen.
“Na het plegen van contractbreuk is Simeon Tienpont sinds vandaag (13 oktober) geen schipper meer van team AkzoNobel” – aldus Peter van Boesschoten, persvoorlichter van team AkzoNobel.

Reacties

Reacties