akzoNobel en hoe je vooral geen PR moet bedrijven

tienpont
We zijn nog niet eens goed en wel begonnen met de nieuwste editie van de Volvo Ocean Race en we hebben de eerste dikke sof al te pakken. Na eerst op onverklaarbare wijze afscheid te hebben genomen van Chuny Bermudez is nu  Simeon Tienpont door Akzo ontslagen. Even terug. Dat Chuny weg is natuurlijk al vreemd. Iemand die een palmares heeft om je vingers bij af te likken laat je niet zo maar gaan. Bovendien, en ik ken hem aardig goed, is het een bere-aardige gozer die ook nog eens een prima team kan leiden dus er moet echt wel iets aan de hand zijn dat je in staat bent om hem kwijt te raken. Maar ok, kan.. Raar, maar het kan.

Maar nu dus Tienpont. ‘Wegens Contractbreuk’. Mmmm…. Wat dan? Ja, daar gaan we dus niks over zeggen he? Ja, het is ‘ernstig’ maar we zeggen even niks. Bij ”ernstig’ heb ik al snel het idee van iets wat het daglicht absoluut niet velen kan. Hij zal vast niet een potje antifouling van een vreemd merk op de boot hebben gesmeerd. Of misschien een paar handschoenen van BASF uit de kast hebben willen trekken. Als ik denk aan ‘ernstig’ gaat het volgens mij al snel over jatten of misschien ongewenste seks met een van de andere bemanningsleden. Mag dat eigenlijk niet?

Maar goed, we zeggen dus niks, nada, noppes. Nee, in plaats daarvan gaat AkzoNobel door met berichtgeving die nergens over gaat. De 6e plek in de In-shore race van zaterdag! Ja, dat is wel iets waar de fans nu op zitten te wachten en dat blijkt wel uit de reacties. Een dikke fail dus en vooral een klassiek voorbeeld over hoe het niet moet. Misschien herkent er iemand bij AkzoNobel de Brent Spar* van Shell nog? Hoe je ondanks dat je denkt gelijk te hebben toch maar beter de publieke opinie in de gaten kan houden en soms eieren voor je geld moet kiezen?

Inmiddels heeft Tienpont bij de NOS gereageerd en beschuldigt hij AKZO van contractbreuk. Ze zouden zich niet gehouden hebben aan de afspraken en dus….

Ak’ Zo de opinie op internet volg en ook natuurlijk het verloop van wat zich nu afspeelt kan ik uiteindelijk maar één conclusie trekken. AkzoNobel gaat aan alle kanten dit verhaal verliezen. De reputatie bij de klant en natuurlijk ook de race. Met een onvoorbereide nieuwe schipper en het verlies van cruciale crew ben je in de VOR volledig kansloos. Die 6e plek van zaterdag zegt eigenlijk alles. Jammer.

Rene Tiemessen

 

Reacties

Reacties