Nederlandse RS Feva en Hobie Wave bij de America’s Cup

(Imme en Itte van het Nederlandse RS Feva team hebben al tussen de vliegende cats gevaren en zijn ondertussen alweer thuis, hieronder hun verslag)

imme en itte 3

Maandag 12 juni 6:30 werden we uit New York opgehaald met de taxi en gingen we naar het vliegveld. Om 9.25 vlogen we weg uit New York en om 12.00 kwamen we aan in het ‘paradijs’ Bermuda !! We stapten het vliegveld uit en kregen meteen een enorme hittegolf over ons heen. Daar hebben we kennis gemaakt met veel teams van het America’s Cup Endeavour program uit andere landen, die ook net waren geland. Toen namen we met hen een taxi naar het clubgebouw van de America’s Cup Endeavour. We konden onze RS feva met roze zeilen even zien liggen.

Vanaf daar gingen we met een shuttletreintje naar de echte America’s Cup ‘village’ waar we de races tussen het team van Zweden en het team van Nieuw Zeeland die aan het strijden waren voor de grote Louis Vuitton Cup.

imme en itte 2

Donderdag 15 juni (3/4 bft). Zoals elke dag hadden we om 8 uur ontbijt en om half 10 de pont. Aangekomen in het zeilcentrum gingen we eerst de boot klaarmaken, waarna we de lunchten. Daarna deden we de boten in het water. Om 12:00 was de eerste start. Vandaag hebben we 6 wedstrijden kunnen varen.  We zijn achtereenvolgens   4e, 6e, 5e, 6e, 6e en 5e geworden.

Tijdens de wedstrijd kwam de Oracle zeilboot vlak naast ons varen, ongeveer 5 meter van ons vandaan, dat was wel heel cool! Ook zijn we nog op tv geweest tijdens de wedstrijden.

imme en itte 1

vrijdag 16 juni (1-2 bft) Repeat: 8.00 ontbijt, 9.00 ferry, naar het clubgebouw, boten klaarmaken, lunchen en om 12.00 weer het water op. Het duurde heel lang voordat we op de baan waren, omdat het zo  heel zacht woei. Onderweg naar de baan werden we al weer naar een andere plek gestuurd, omdat daar meer wind was. Voordat we startten zijn we met zijn allen het water in gesprongen. We konden vanwege de wind 1 wedstrijd varen, waarin we  als 8e eindigden. Het was eigenlijk niet echt een echte wedstrijd, meer een loterij. Na de wedstrijd werden we door het startschip naar de haven terug gesleept.

imme en itte 7

Zondag 18 juni  7.45 al de boot naar het Endeavour gebouw. Vandaag was het de grote dag!! Om 8.30 gingen we het water op en hebben we eerst 2 practice races gevaren. Daarna zijn we naar een strandje gezeild en hebben we geluncht. Vanaf het strandje zijn met de rubberboten naar de village gevaren. Daar moesten we het grote America’s Cup podium op en we waren toen live op TV!! Met interviews filmpjes enz… Daarna zijn we met rubberboten weer terug gegaan naar het strand, waar onze feva’s lagen. Daar hebben we met zijn allen gezwommen.

Om 14.45 zijn we weer het water op gegaan. Daar hebben we een beetje rond de baan van de America’s Cup gezeild om te kijken naar de race tussen Oracle en Nieuw Zeeland. Terwijl we aan het zeilen waren, kwam er ineens een hele grote stekelvis voor bij! Dat was heel cool om te zien: echt wat een groot beest!

Om 14.30 was de 1e wedstrijd van de Oracle en Nieuw Zeeland afgelopen. En wij mochten onze wedstrijd zeilen. Dit was zooooooo gaaf!! Honderden mensen stonden naar ons te juichen en te toeteren. Ook was de wedstrijd live op Tv. Ondertussen pauzeerden de Oracle en Nieuw Zeeland. Na onze wedstrijd moesten we snel weer met de ribs naar de village, voor onze prijsuitreiking, die ook live op TV was. Wij hadden geen prijs want onze wedstrijd ging niet zo goed helaas..

Na de prijsuitreiking zijn we terug gegaan naar het Endeavour clubgebouw, om onze boten op te ruimen. Om 16.30 waren we klaar met alles dus hebben we een ijsje gehaald. Ook hebben we nog geshopt in de shoppingmal. Om 18.30 gingen we met zijn allen eten en was de prijsuitreiking van alle wedstrijden bij elkaar.

Er waren 5 prijzen. Wat heel jammer was, want wij waren 6e, maar we hadden gelijke punten met de nummer 5 dus dat was wel echt balen….. Overal zijn we wel het  1e meisjes team geworden! Om 21.00 hebben we de Ferry naar Port’s Island gepakt. Toen we daar aankwamen hebben we gedoucht en onze tassen ingepakt………..😞😞

Dit was wel echt een geweldige dag !!! Zo gaaf om zo veel mensen te zien juichen voor je en om zo dicht gewoon bij de boten van Oracle en Nieuw Zeeland te varen! Morgen om 3 uur vliegen,  10 uur in Nederland.. maar nu slapen..

imme en itte 1

Maandag 19 juni Vandaag gaan we weer naar huis…😕 om 8 uur hadden we ontbijt en we hebben daarna de koffers ingepakt. Om 9 uur ging de pont naar Hamilton, hier namen we afscheid van Julia (de organisator) en bedankten haar voor deze superweek. Met de bus reden we naar het vliegveld: wij hadden pas om 3 uur de vlucht, dus we hadden nog wel tijd over. Daarom namen we nog een taxi naar een heel mooi en leuk strand waar we nog even onze laatste duik namen. Na een uur zwemmen zijn we weer terug gegaan. We checkten in en eindelijk zaten we in het vliegtuig.

We hadden rond 3 uur ’s nachts een tussenstop in Boston. Daar haalden we bij de Starbucks nog iets lekkers en gingen we weer door naar de gate voor de vlucht naar Amsterdam. Eerst hadden we nog 2 uur vertraging: we zaten half 7 in het vliegtuig. Na een 6 uur durende vlucht kwamen we door het tijdsverschil om 7 uur ’s ochtends weer aan in Nederland. We hebben een super leuke week gehad!!!

Imme en Itte

imme en itte 5

(Mae, Fay, Rex, Quint van het Nederlandse Hobie Wave team moeten morgen -zaterdag- varen tussen de 5de en de 6de race van de America’s Cup Match)

Arrival Bemuda

Zaterdag 17 juni zijn ze met 2 uur vertraging vertrokken van Brussel naar New York. Het reisgezelschap bestond uit Mae, Fay, Rex, Quint en de begeleiders Arno (vader Fay) en Victor (vader Rex en Quint). In New York hebben ze twee onvergetelijke gave dagen gehad.

Paar hoogtepunten: Empire State Building, Samsung Flagshipstore, Highline, Chelsea Market, Madison Square Park, New York Yacht Club waar we de historische modelroom hebben bezocht en vlag van Catclub Zeeland hebben overhandigd, Times Square, de M&M store, Eataly Madison Square Park en finally ook nog geshopt.

NewYork Yacht Club

Dinsdag 20 juni Doorgevlogen naar Bermuda. Ondertussen hadden ook Ton, de vader van Mae, en trainer Guus zich bij het gezelschap aangesloten.
Bij aankomst op het vliegveld stond de bus van de Endeavour organisatie al klaar, om de teams met de begeleiders naar het Messina House te brengen op Boaz Island aan de andere kant van Bermuda.

’s Avonds kwam Daniel Bjornholt, huidig wereldkampioen Hobie 16 en schipper / team manager van de Red Bull Youth America’s Cup, Team Youth Vikings Denmark
een zeer inspirerend verhaal houden voor de jonge America’s Cup Endeavour Hobie Wave zeilers.

Daniel Bjornholt Hobie 16 world champion

Woensdag 21 juni Na het ontbijt bij het Messina House zijn de teams vertrokken naar het Endeavour jeugdhonk bij het America’s Cup Village met een waanzinnig uitzicht over the Great Sound, de baai waar de America’s Cup plaatsvindt. De kinderen kregen eerst instructie over de boten en mochten daarna het water op en hebben samen met de andere teams getraind op de Hobie Waves.

Ze hebben al veel internationale (zeil)vrienden gemaakt. Later op de dag hebben ze met alle teams en begeleiders gevaren op de prachtige driemaster van Endeavour. Ze kregen nog een Flyby van Team Oracle cadeau.

Mea en Fay Oracle

De komende dagen zullen de Hobie Wave teams wedstrijden gaan varen met als hoogtepunt zaterdag een wedstrijd tijdens de halftime show van de America’s Cup. Dit zal te zien zijn op Fox Sports.

Wat de teams na iets meer dan een dag op Bermuda al is opgevallen is dat ze op Bermuda zeer milieubewust zijn en ook de Endeavour organisatie brengt dat over op de jonge zeilers. Zo liepen ze bij aankomst op Bermuda gelijk aan tegen een basin met ‘Green Turtle’ schildpadden.  Dit is een bedreigde soort, die door Bermuda sinds 1972 wordt beschermt en waar onderzoek naar wordt gedaan. Ook hangt er een groot spandoek bij het jeugdhonk met de tekst “Reducing a Sailor’s Envionmental impact’. Bovendien informeerde de Dutch honorair consul ze dat Bermuda een verdrag heeft getekend voor schone oceanen.  Dit doet onze ‘We are Water’ ambassadeurs deugt.