Wie woont daar op de boot? #11

10372568_10206859313226240_3887174649472751078_n

10527370_10204203929643310_1302887912470738549_nWie ben jij?
Ik ben Martijn Dijkstra, 42 jaar oud en woon sinds 1994 op mijn boot. Ik kom uit een varende familie, dat scheelt.
Vanaf 6 weken oud ging ik al mee met mijn ouders op sleepboten, Merenpoort, IJsselaak.
Op mijn 18e, na mijn nautische studie, ben ik begonnen met beroepsmatig varen in de toen nog gezellige tijd op coasters in Europa. M’n motorfiets mee, om overal heerlijk rond te toeren.

 

Later, om meer vrijheid te hebben, ben ik via uitzendbureaus wereldwijd op sleepboten gaan werken. Op deze manier kon ik in de zomers 6 maanden zeilen, maar vond het steeds ongezelliger en saaier worden met alle regeltjes.
Geniet van het leven: het duurt tenslotte maar even! Ik heb toen dus maar besloten om lekker weg te zeilen. Na 12 jaar ben ik 1854 haventjes en 110k mijl verder. Ik heb absoluut geen spijt en hoop nog lang zo te kunnen leven.

Op wat voor boot woon je?
De eerste 19 jaar woonde ik op een Super Scheldeschouw van 10,5 bij 3,5 meter: een heerlijke boot. Had altijd zin om te varen, een slimme boot na aanpassingen. De v vormige romp vind ik lekkerder varen dan rolrondspant.
Op den duur werd de schouw toch een beetje te klein voor al mijn gereedschap en voorraden en tankinhoud.
Nu overgestapt op Prinses Mia, vernoemd naar mijn dochtertje. Het is een kopie Colin Archer lifeboat van 14 meter lang. Na 4 jaar klussen tijdens het varen aan aanpassingen een heerlijke boot. Ik kan nu veel goedkoper en milieuvriendelijker varen, met alle ruimte die ik heb.

Ik heb ook een heerlijke houtkachel, zelf gelast van een auto lpg tank

Waarom ben je op een boot gaan wonen?
Voornamelijk de vrijheid. Ik haat alle regeltjes en vind boten en water een zalige omgeving, ook stukken voordeliger wonen. En als het uitzicht verveelt gauw weer een stuk verder varen. Daarnaast kom je ook veel gezellige en interessante mensen tegen. Ik ben onlangs de Atlantische Oceaan overgestoken en het is hier een heerlijk vaargebied18010961_10212520807600061_1870320659682000168_n met veel mogelijkheden. Ik maak overal vrienden en er zijn lekker veel feestjes.
Nadelen zijn er voor mij niet, na een uur verveel ik me al in een huis.

Hoe houd jij je boot warm?
Ik probeer vooral de zon te volgen natuurlijk. Maar ik heb ook een heerlijke houtkachel, zelf gelast van een auto lpg tank.
Ik stook mijn kachel voornamelijk op drijfhout welke ik op het strand vind. Houd de boot heerlijk droog en is nog gratis ook. Ik vind diesel veels te duur. Ik heb ook nog een sauna houtkachel aan boord gemaakt: heerlijk als het echt koud is.
Daarnaast is mijn boot zeer goed geïsoleerd en bijzonder comfortabel met een stuurhuisje in kou en nattigheid, maar ook als het warm is blijft het aangenaam.

Als brandstof gooi ik er frituurolie in

Heb je aanpassingen aan de boot gedaan?
Sommigen denken dat een boot met van alles en nog wat nodig is, dacht ik ook. Maar een na tijdje varen,
wilde ik vooral een simpele boot, zonder ingewikkelde systemen en alle bijbehorende storingen.
Van hetgeen ik wel aan boord heb, heb ik alles dubbel uitgevoerd!
Voor de stroomvoorziening heb ik 4 zonnepanelen van 1993 , zelf opnieuw gesoldeerd, ze werken vrolijk verder!
Sinds kort heb ik ook een windgenerator, gevonden op de vlooienmarkt. Ik kan nu ’s nachts ook laden.
Ik vind dit een prima combinatie: ik laad niet met de motor, scheelt weer een dynamo.

18033128_10212515808435085_3293174418687153023_nIk heb er een handankerlier op gezet van een platbodem, mooi storingsvrij! Het gat waar mijn boegschroef zat heb ik dichtgelast in verband met snelheidsverlies, en met een balansroer manoeuvreert het schip prima.
Een watermaker wil ik ook niet, ik kan een heel jaar rum drinken voor dat geld. Mijn gefilterde regenopvang werkt ook prima.
Er ligt een motor uit een bestelbus in, een Mitsubishi 1300, heerlijk motortje, kielkoeling, droge uitlaat, niet gemariniseerd, nette keerkoppeling erachter, revolutiebouw. De motor loopt al 3 jaar perfect, zuinig en stil. De halve motor loopt op reserveonderdelen. Als brandstof gooi ik er frituurolie in, daarnaast verwarmt de motor de boiler aan boord.

Waar de wc zat heb ik een werkplaats gemaakt, de wc is naar de douche verplaatst. Zalig om te klussen onderweg: ik zou de werkplaats niet kunnen missen. Ik heb er inmiddels ook wat ramen bijgemaakt in het stuurhuis, deze heb ik onderweg van scheepswrakken afgehaald. Verder heb ik overal lekkere zitplaatsen gemaakt met kussens, heb echt een hekel aan van die kerkbankboten!
En dan natuurlijk een Aries windvaan: ik kon de windpilot die mij niet beviel lekker verkopen. Deze stuurt op de noodhelmstok, buiten de hydrauliek om.
Van mij mogen ze een zendende AIS verplichten. Ik heb een mini pc met open CPN voor een veiligere navigatie. Ik heb in totaal 4 kaartsystemen. De papieren kaarten gaan de kachel in, lekker warm!

http://towndock.net/on-the-cover/prinses-mia-departs-for-bermuda

17098352_10212031471526965_5868708507709116235_n

Reacties

Reacties