De ideale vertrekkersboot

de-ideale-vertrekkersboot-1

Vertrekkers – een onhandig gekozen woord, waarmee mensen die graag een wereldreis of rondje Atlantic willen zeilen worden bedoeld. Mensen met dromen of plannen om te vertrekken uit Nederland, voor een jaar of (veel) langer. Ze zijn er genoeg, maar het aantal dat daadwerkelijk de lijnen los gooit en gaat, ligt veel lager dan het aantal vertrekkers dat je her-en-der tegenkomt. Waarom vertrekkers niet vertrekken? Om diverse redenen. De zoektocht naar de ideale vertrekkersboot én vastlopen in alles wat je hebt en de voorbereidingen zijn de twee belangrijkste redenen.

Vastlopen in de voorbereidingen, hoe doe je dat? Simpel: door te zoeken naar de ideale vertrekkersboot, als je zoiets al kunt vinden en betalen. Vervolgens de ultieme uitrusting aan boord zien te krijgen, die zoveel schijnveiligheid biedt, dat je durft te gaan aan boord te gaan. Dat is niks nieuws; sinds we allemaal in de ratrace zitten en alles draait om de nieuwste spullen, zijn zeilreizen opeens niet meer veilig zonder grote boot, die ramvol toeters en bellen zit.

De ideale vertrekkersboot
Volgens mij is dat de boot die je hebt, maar velen denken daar anders over. Heb je een langkieler? Laatst zei iemand dat een vinkiel beter was. Voor vinkielers geldt uiteraard dat de oude vertrouwde langkieler ideaal is. Heb je nu plastic? Overweeg dan toch maar eens staal, dat gaat op de rotsen minder snel kapot. Heb je staal? Véél te veel onderhoud, dat roest onder je kont weg. Plastic kan ook wel tegen een stootje, beter koop je iets van polyester. Wil je met je 40 voeter weg? Die kan je vrouw solo vast niet aan, kijk maar eens naar een kleiner bootje. Heb je nu een 30 voeter? Véél te klein! Minstens 40 voet heb je toch wel nodig, om veilig en comfortabel aan de overkant te komen.

De ideale uitrusting
De meeste vertrekkers willen de kokosnotenroute ‘doen’. Een heerlijk relaxte route, waarop je ongeveer een maand zelfredzaam moet zijn. Ja, water is overal wel te krijgen, maar stel dat … dat … nou ja, stel dát. Dus moet er een watermaker aan boord. En wat als er niet genoeg zon staat voor de zonnepanelen of het niet hard genoeg waait voor de windmolen? Toch maar een generator meenemen, je weet maar nooit. Om te weten door welk zeeschip je overvaren wordt, heb je AIS nodig. Om in de mist te zien waar je tegenaan vaart een radar. Wil je van je boot geplukt kunnen worden als de stroom toch reddeloos uitvalt een sateliettelefoon.

Wie de laatste wel-en-wee verslagen van het cruisersnet niet wil missen, moet een SSB installatie aan boord hebben. Dat doen we in Nederland al. Dus moet je ook even de benodigde papieren halen voor die anderhalve week dat je in Nederland vaart met dat ding. Allemaal de moeite waard, want hoe moet je anders weten dat Truus een tonijn gevangen heeft tijdens de oversteek, of hoe Klaas zich heeft gered op de Golf van Biskaje?

Als je toch je verstaging na laat kijken, bestel dan ook maar meteen nieuwe zeilen. Die gaan welliswaar aan flarden tijdens je reis, maar niemand wil op de oceaan gezien worden met een stel uitgezeilde lappen aan de mast. Niet dat je nou iemand tegenkomt tijdens je oversteek, maar toch. En als je dan toch failliet gaat, bestel dan ook maar meteen een ankerzeiltje mee; beter mee verlegen dan om verlegen.

Om te voorkomen dat je bij aankomst moet vragen in welk land je bent, zijn een GPS en wat kaarten ook wel handig. Vergeet niet om voor de hele route alle waypoints in te voeren, zodat je de komende vijf jaar weet waar je aan te bent. Ook even aanmelden bij alle mogelijke fora, dan kun je vast navragen hoe je je in Timboektoe moet inklaren en wanneer het kantoortje open is. Welke papieren vragen ze eigenlijk in Verweggistan?

Vergeet je niet wat ervaring op te doen?
Als je dan eindelijk de ideale vertrekkersboot hebt en een uitrusting waar je jaren voor hebt moeten sparen, wordt je fijntjes op je gebrek aan ervaring gewezen. “Heb je al eens in een echte storm gevaren? Weet je wel hoe je moet bijliggen?” en “Heb je al gestest hoe zeeziek je wordt op lange oversteken?”. Van de weeromstuit ben je glad vergeten alvast een paar oversteken te maken, voor je je aan je eerste oversteek waagt. Daar zit je dan met je boot voorzien van genoeg gadgets, waterzuiveringstabletten en Unox knakworsten om een zombie apocalypse te overleven …

Gelukkig hoeft het allemaal niet meer zo; je bent inmiddels tien jaar ouder en ver van huis te gaan is niet meer zo wenselijk. Je vrouw was het drie jaar geleden al helemaal zat, dus nu zou je je boot ook nog aan moeten passen voor solozeilen. En dan alleen op stap die enorme boot? Nee, dan liever een maatje kleiner. En Noorwegen is toch ook mooi? Beter te overzien ook. Voorspelbaar weer en ze spreken daar Engels. En het drinkwater is er schoon. Wat brengt zo’n drie jaar oude, maar ongebruikte watermaker eigenlijk nog op op Marktplaats?

Martine

Reacties

Reacties