‘Het gaat niet per se om talent, maar ook om mentaliteit’

Practice Race Newport, 14 mei 2015, Team Brunel,Timo Hagoort. Foto Stefan Coppers.

Iets meer dan een jaar geleden viel Timo Hagoort (29) in voor een geblesseerde Gerd-Jan Poortman op de Brunel in de Volvo Ocean Race. Een sterk debuut voor de jonge zeiler; Team Brunel won de etappe van Newport naar Lissabon. Zeilhelden sprak met Timo en vroeg hem wat hij nu doet. Wat zijn zijn plannen en hoe professioneel is zeilen in dat grote-botencircuit nou eigenlijk?

Timo, wat kun je over jezelf vertellen?
Ik heb eigenlijk veel gezeild vanaf kinds af aan. Ik zeilde in optimisten, Laser, Splash, en in de Finn, veel kleine boten dus. Daaruit volgde een Olympische campagne van twee jaar, maar daar ben ik mee gestopt en meer op grotere boten gaan zeilen. Dat kwam in een stroomversnelling toen ik bij Team Brunel terecht kwam. Daar kon ik zes dagen per week zeilen met goede, ervaren mensen. Sindsdien kan ik mijn boterham verdienen met het zeilen, doordat ik freelance zoveel kan bemannen. Daarnaast doe ik nog wat coaching in Nederland. Het is belangrijk om de affiniteit te behouden met de kleinere boten, naast het varen op grote schepen. Ik zeil nu in Nederland veel met mijn eigen bootje, een foiling Moth. Ik ben daar een beetje mee aan het spelen als hobby. Zaterdag (24 september, red) ga ik naar Zweden om nog wat te zeilen met de Brunel en daarna zeilen we de boot terug naar Nederland.

Wat heeft je het afgelopen jaar bezig gehouden?
Ik heb het afgelopen jaar in verschillende boten gezeild. Onder andere in een Volvo 70, de oude Ericsson 4, in de J-klasse, en op een Baltic 108. Daarmee hebben we in onze klasse de Maxi Yacht Rolex Cup 2016 gewonnen. Die Baltic 108 is een superjacht, een boot van 30 miljoen. Daar staan racezeilen op en racetuigage, maar binnenin is het een luxe cruiser. Een mooi ding en het gaat best wel hard, echt een multifunctioneel schip. Ik deed het voordek daar. Sowieso ben ik meestal voordekker, maar ik sta ook wel eens in de pit. In kleinere teams heb je vaak meerdere taken, maar in grotere teams staan de jongere mannen vaker voorin, het werk is daar ook fysiek gezien zwaarder.

Je voer dus ook met een Volvo 70, wat is het verschil met de nieuwere VO65?
De oude Ericsson, de Trifork, 4 is in hele goede staat. Een VO70 heeft veel meer zeilen, en als je kijkt naar de zwaarden en de inrichting in de boot en de gebruikte materialen: die zijn wel een stuk hoogwaardiger. Het design heeft dan ook veel meer geld gekost. Alles ziet er veel beter uit dan op de VO65. De VO65 is meer een soort van tractor en de VO70 een rally auto. Het voordeel is dat je aan die VO65 niks kapot kunt maken; zelfs met de resten van de Vestas hebben ze hem weer kunnen gebruiken. Ook zeilen met die tractor is de Volvo Ocean Race aantrekkelijk om te zeilen. Het type boot maakt wat dat betreft niet veel uit en ik denk dat de VO65 One Design een goede stap is geweest voor de race.

Het gaat in dit circuit niet per se om talent, maar ook om mentaliteit. Je moet je elke keer opnieuw bewijzen.

Hoe hou jij jezelf staande in dat ‘grote-botencircuit’?

Je moet elke keer zo hard mogelijk werken en jezelf blijven. Als de inzet goed is dan komt de rest vanzelf. Ik ben vrij gestructureerd en ik schrijf veel op, maar dat doen de meeste professionele zeilers. Dat moet ook wel want ik vaar nu op veel verschillende boten. Details kunnen dan heel belangrijk zijn. Als ik dan weer terugkom aan boord weet ik weer precies hoe de vork in de steel zit. Dat is nodig want het gaat in dit circuit niet per se om talent, maar ook om mentaliteit. Je moet je elke keer opnieuw bewijzen.

Voelt het als werk wat je nu doet?
Niet echt, nee. Meestal heb ik heel veel plezier in wat ik doe en dat wil ik zo houden, dat motiveert enorm. Ik ben erg blij met wat ik doe. Het enige lastige is dan ook thuis zitten zonder werk, dat gebeurt gewoon. Voor elke freelancer is dat een zorg. Ik heb redelijk veel vrije tijd, maar ik ben niet goed in lang thuis zitten. Thuis zit ik meestal in mijn eigen bootje te hobbyen en houd ik mezelf fit. Ik zit veel in de sportschool en dat houdt me happy en gezond.

Hoe is het offshore-niveau in Nederland
Er zijn niet zo heel veel Nederlandse teams actief op internationaal niveau. We hebben teams als CoinCoin en Tonnerre: enthousiaste teams met een eigenaar die ervoor wil gaan. Ze zijn internationaal actief en dat is goed. Wat ik op kleinere schaal zie met de Heiner Pups is natuurlijk ook hartstikke goed. Ik weet zeker dat we in Nederland genoeg goede zeilers rond hebben lopen, en dat we ons internationaal kunnen meten met de top. Kijk maar wat de Olympische ploeg heeft gepresteerd in Rio, dat is indrukwekkend. Het maken van de stap in het internationale grote-botencircuit is alleen niet zo makkelijk voor velen. Het zou mooi zijn als meer jeugd door stroomt in het internationale offshore-circuit.

Je hebt één etappe in de VOR gezeild en die ook gewonnen, dat smaakt natuurlijk naar meer. Wat zijn je plannen?
Mijn doel is de volgende Volvo Ocean Race. Het is leuk dat je als freelance zeiler geld kan verdienen en om met veel mensen te zeilen en beter te worden, maar ik heb wel een doel nodig en dat doel is de Volvo Ocean Race.

Als je ooit de kans krijgt om de Volvo te zeilen als je jong bent, dan MOET je dat doen! Het is een geweldige opstap voor je carrière.

Heb je al contact gehad met Simeon Tienpont van Team Akzo-Nobel?
Ik ken Simeon goed. Hij weet dat ik de Volvo graag wil zeilen, maar ik ben nog niet gevraagd. We hebben samen langere tijd in Valencia gezeten. Hij was daar vanwege de afwikkeling van de America’s Cup, en ik zeilde toen nog in de Finn. Hij had daar ook een Finn liggen en hebben toen wat samen getraind. Simeon heeft mij toen gezegd: ‘Als je ooit de kans krijgt om de Volvo te zeilen als je jong bent, dan MOET je dat doen! Het is een geweldige opstap voor je carrière.’ Dat heb ik wel onthouden. Toen die kans bij Brunel zich voordeed heb ik die met beide handen aangegrepen.

Wie zijn jouw zeilhelden?
Dat is wel lastig om te zeggen, er zijn zoveel goede zeilers. Voorbeeld  van mijn generatie is bijvoorbeeld Ben Ainslie. Ik heb tegen hem gezeild en het is heel indrukwekkend wat hij heeft gepresteerd. Het is een icoon voor de zeilsport en ik vind het een heel bijzonder persoon. Ik heb van dichtbij gezien hoe hij racet dat is heel bijzonder, hij is one-of-a-kind.
Een andere persoon die me inspireert is Roy Heiner. Ik heb een tijdje bij Roy gewerkt en hij heeft een mooie filosofie wat betreft de zeilsport. Hij is wel een beetje gek, maar dat maakt niet uit, want hij is wel goed.

Wat is jouw Mount Everest?
Lijkt me duidelijk, dat is die race winnen. Het ronden van Kaap Hoorn, en oversteken van de evenaar, dat heb ik ook nog niet gedaan. Dat zijn wel belangrijke momenten, maar uiteindelijk blijft het een race en die wil je gewoon winnen. De America’s Cup staat ook nog wel op mijn lijstje. Maar wat je nu ziet in de Cup, is dat het een heel dichtgetimmerd netwerk is en daar kom je dus niet zo makkelijk in. Dat geldt ook voor het TP52 circuit. Er zeilt daar bijna niemand onder de 30 mee.

Ik wil eerst die hele race zeilen en ook winnen, dat is mijn volgende stap een en ik denk niet veel verder vooruit.

En zoiets als de Vendée Globe?
VOR is een race voor stuurmannen. De Vendée is een race voor alleskunners en improvisators. De Vendée is niks voor mij. Het is een apart slag volk dat dat doet. Ik heb daar wel heel veel respect voor, ze zijn mentaal heel sterk, maar het is een hele andere race dan de Volvo. Het vereist een andere mindset en skills. Ik zou wel shorthanded offshore willen zeilen. Dat lijkt me nog wel wat; bijvoorbeeld doublehanded of met z’n vieren op een class 40.
Maar, ik neem één stap per keer. Ik wil eerst die hele race zeilen en ook winnen. Dat is mijn volgende stap één en ik denk niet veel verder vooruit.

Riemer Witteveen

Reacties

Reacties