Max blog: Wat een examenreis!

tochtAfstand: 250 mijl
Tijd: 55 uur
Gemiddeld: 4,54 mijl
Trip: Lagos – Malaga

Hallo, ik ben Niels, 18 jaar oud en de broer van Sten. Eenmaal in Lagos aangekomen bliezen we meteen de bijboot op en bezochten we de mooiste grotten en stranden van de Algarve. De volgende dag zetten we koers naar onze volgende bestemming: Albufeira. Dit was een mooie tocht van 20 mijl, waar we lekker achter de boot gingen hangen met een boei. Eenmaal aangekomen hadden we eigenlijk maar één doel voor ogen:

onze examens vieren met stappen in Albufeira.

examensvierenDit hebben we dus ook flink gedaan. Echter stond de avond erna ook weer een lange zeiltocht van 160 mijl op de planning naar Gibraltar, om op tijd in Malaga aan te komen. Ik had samen met Max de nachtshift van 00.00-04.00, wat behoorlijk afzien was met een klein katertje.

Tijdens de shift bleek de wind nogal draaierig te zijn en voordat we het doorhadden voeren we pal tegen de wind in en kregen we hoge golfen te voorduren. Dit was voor mij de eerste nacht dat ik echt even ruzie met de zee had. Om de haverklap klonk het alsof de boot in tweeën brak. Max bleef echter heel rustig, dus nam ik zelf ook maar aan dat het wel goed zou komen. Helaas was de maag van Max niet zo rustig als zijn geest dus heeft hij een paar keer de vissen moeten voeren. Met wat pillen in z’n maag ging het gelukkig een stuk beter met hem. Toen onze shift erop zat had ik voor het eerst moeite om in slaap te komen. Aangezien de golven heel erg sterk waren, werd ik meerdere malen gelanceerd in mijn bed. Op dit moment dacht ik wel even, wat is hier in godsnaam leuk aan Max?

Maar toen we eenmaal in GibraltarGibraltar aankwamen, voelde je toch weer die overwinning dat je de zee getrotseerd hebt, een heerlijk gevoel wat een helse nacht snel doet vergeten. In Gibraltar kan je op de top van berg 3 landen, 2 oceanen en 2 continenten tegelijk zien. Hier besloten we dan ook heen te gaan met een toeristenbusje. We zijn zelfs wilde apen tegengekomen en dat was wel het laatste wat ik verwacht had toen Max ons meevroeg voor deze geweldige reis. Op de terugweg naar de boot hebben we nog genoten van een beetje tax free shopping. Vooral de sterkedrank was spotgoedkoop en er werd gretig ingekocht door Max. Hierna bereidden we ons voor op onze tocht naar Marbella. Er was weinig wind tijdens deze tocht en we hebben veel de motor aangehad. Eind van de middag kwamen we in een haven terecht waar geen woord Engels gesproken werd. Met handen en voeten kregen we toch een plekje voor de nacht en konden we gaan genieten van de Spaanse tapas. Voor mij de eerste keer, voor Max alweer de tweede keer in Spanje!

De volgende dag was het dan zover, onze laatste zeiltocht van Marbella naar Malaga. Aan het eind van de middag kwamen we aan en bereidden we ons voor op vertrekken. Nadat we de hele boot gepoetst hadden en de tassen ingepakt waren reden Max, Sten en ik in een gehuurde auto naar het vliegveld om de volgende crew op te halen, de vriendin van Max; Carmen. Eenmaal terug in de haven haalden we onze vader, Rob, op en hebben we ergens gegeten waar we weer het EK-voetbal konden kijken.

MalagaNa de wedstrijd hebben we een boulevard van Malaga bezocht en gingen we al gauw, uitgeput, richting de boot waar we allemaal zo snel mogelijk de ogen sloten. De volgende ochtend rustig ontbeten en afscheid genomen en naar het vliegveld om terug naar Marum te vliegen.

Max, bedankt voor deze geweldige ervaring, ik heb van iedere minuut genoten en wil je veel plezier wensen met de rest van je reis!