Drie Vikingen ontdekken Nederland

27433415661_30cc4ad15a_h
Foto Windpowered SE

Mijn naam is Emmie Nilsek, 26 jaar oud en ik ben rond de wereld aan het zeilen. De kaptein is mijn broer Timoty Nilsek, 24 jaar, en samen met onze vriend Sofia Johansson, 26 jaar is de crew compleet. Drie Zweedse Vikingen on tour, zo worden we wel genoemd. We startten onze reis twee maanden geleden, vanuit het grootste meer in Zweden, Vänern genaamd. Voordat we weggingen hadden we nog nooit verder dan Vänern gezeild, maar dat maakte ons niet bang, we leren onderweg wel. Je kunt een reis als deze eeuwig blijven voorbereiden, maar op een gegeven moment moet je een knoop hakken en een datum prikken. Na twee jaren voorbereiden, lieten we onze veilige en bekende leventjes achter.

Je kunt een reis als deze eeuwig blijven voorbereiden

Onze boot is een mooie double-ender, een 32-voets langkieler uit 1978, een OE32, ontworpen door de Zweed Olle Enderlein. Ze is 9.89 meter lang en 3.18 meter breed en 7.2 ton, kaal. Een echte, klassieke lange-afstandszeilboot. Toen we haar kochten twee jaar geleden, had ze een nat en beschadigd teak dek. We verwijderden het teak en vervingen het door glasvezel. Vele, vele uren hebben we gespendeerd om haar in de staat te krijgen waarin we haar wilde hebben. Ook spendeerden we zoveel als ons budget toestond aan veiligheid. We hebben haar uitgerust met een windvaanstuurinrichting, stuurautomaat, watermaker, meerdere marifoons, AIS, radar, reddingsvlot, satelliettelefoon en een 240-Watt zonnepaneel. Het navigatiesysteem loopt op een mini-pc ‘Raspberry Pi III’ gekoppeld aan een 22-inch tv-scherm. Die oplossing was in feite het goedkoopste alternatief voor ons.

27505603555_471bfad252_h
Foto Windpowered SE

We startten in Zweden op 8 mei en toen vanuit Gothenburg, via Denemarken naar beneden naar Kiel, Duitsland en door het Nord-Ostsee kanaal. We maakten een omweg naar Helgoland waar we te maken kregen met hoge golven en toen ontdekten we een lek. We hadden ongeveer 150 liter water gemaakt, maar konden het sneller wegpompen dan dat het binnen kwam. We zeilden langs de Duitse kust, Schiermonnikoog en toen zakten we af naar Delfzijl. Hier kozen we voor de staande-mastroute, om zo meer van Nederland te kunnen zien. Het was een prachtig kanaal door mooie stadjes. We zijn een aantal dagen gestopt in Groningen, Enkhuizen en Amsterdam.

We hebben een geweldige tijd gehad in Groningen. Het was de eerste plek die we bezochten, die niet een bevolking met de gemiddelde leeftijd had van ongeveer 65 jaar. Niet dat we niet van oudere mensen houden, maar het was fijn om voor de verandering wat mensen van onze eigen leeftijd te ontmoeten. Vanuit Lemmer gingen we het IJsselmeer op waar we ons konden wassen omdat het water niet zout was. We hadden windstilte, maar hebben ook zwaar gereefd moeten zeilen met een windkracht 5 van achter. Enkhuizen is een erg mooi klein stadje met oude gebouwen en een rustige atmosfeer. Helaas was er geen plaats in de haven bij het centrum, maar de grote haven had goede service en goede faciliteiten.

Expeditie

In Amsterdam lagen we vier nachten in de Sixhaven. We bezochten wat vrienden en pikten er nog een bemanningslid op voor de zomer. We hadden veel gehoord over de Sixhaven en waren niet teleurgesteld, hoewel we het niet leuk vinden om extra te betalen voor de douches. De havenmeester was erg vriendelijk en we voelden ons erg welkom.

In Amsterdam gingen we op expeditie door de grachten met onze bijboot. We moesten hij IJ oversteken en dus hadden we onze reddingsvesten aan. In de stad vond men dat heel grappig, wat wel te begrijpen is. Na Amsterdam wilden we weer naar buiten, naar de Noordzee. We bleven één nacht in IJmuiden en toen vertrokken we naar Scheveningen. Den Haag was mooi en we genoten van het Panorama Mesdag op een regenachtige dag, wat erg leuk was. Twee nachten lagen we aan een boei buiten Stellendam voordat we Nederland verlieten en naar België gingen.

Een dingen wat ik specifiek wil benadrukken als het om Nederland en België gaat, zijn de vriendelijke mensen. De warme welkoms in de havens, de winkels, eigenlijk overal. Nieuw voor ons Zweden was het zeilen met het tij. Het plannen van het zeilen op stroom en getijdewateren is opwindend, maar soms ook erg lastig.

Nieuw voor ons Zweden was het zeilen met het tij

Ik schrijf dit nu vanuit Engeland. So far, so good! We ontdekten nog wat lekken in hevige golven. Sommigen zijn nu gerepareerd, anderen verdienen nog aandacht. Over een paar weken hebben we onze eerste grote oversteek zal de baai van Biskaje zijn, vanuit de Scilly eilanden naar La Coruña in Spanje. Daarvoor moeten we ons waardevolle pareltje nog klaarmaken. Onze plannen voor de toekomst zijn: Portugal, Madeira, de Canarische eilanden, de Atlantische oceaan oversteken, de Carieb, door het Panama kanaal, de Galapagos, Frans Polinesië, New Zealand, Australië, Indonesië, Zuid Afrika, Brazilië en dan terug naar de Carieb. Als we daar onze eigen route weer kruisen gaan we terug naar Zweden via de Azoren en Europa, of langs de Oostkust van Noord-Amerika en dan naar huis via Groenland en IJsland.

Als je ons wilt volgen ben je meer dan welkom om onze website te bezoeken: www.windpowered.se (het is in het Zweeds, maar Google Translate werkt prima). Ook zijn we te vinden op Instagram, Facebook en Twitter op windpowered_se.

Een behouden vaart!

Emmie Nilsek

(vertaling Riemer Witteveen)

27547256792_73a3aa7023_h
Foto Windpowered SE
27406488322_c2ef3f349e_h
Foto Windpowered SE
27208463433_0af7f8a2bf_h
Foto Windpowered SE

Reacties

Reacties